Uitgebalanceerd programma! Afwisselend!
Beste Suzette,
We hebben inderdaad een hele mooie en fijne vakantie gehad in Suriname. Ik ben nog bezig met het processen van de bijna 3,000 foto’s waarmee we zijn thuis gekomen…
Ik zal allereerst onze ervaringen delen, en ook een aantal ideetjes voor verdere verbetering aanreiken.
In het algemeen zijn we heel blij met de vakantie, het gebalanceerde programma, de volgorde van de diverse blokken en de afwisseling. Heel goed. Het liep in het algemeen allemaal gesmeerd, en we zijn zorgeloos door de vakantie gezeild. Er zijn nog wel een paar puntjes die we liever wat anders gezien hadden, en ik hoop dat jullie je voordeel kunnen doen met die kennis:
- Hotel Eco-resort was qua accommodatie OK. Niks bijzonders, maar wel OK. Echter, het hotel heeft wel een paar nadelen.
- De check-in tijd is 17:00 en het personeel is erg strak in het hanteren daarvan. In bijna alle gevallen werden we ruim voor 17:00 afgezet bij het hotel, en moesten we improviseren met bagage. Er is geen lobby (een klein hokje voor de receptie), en het personeel is niet behulpzaam bij het zoeken van oplossingen. (We konden bv bij het zwembad gaan zitten wachten. En dat terwijl het pijpenstelen regende). Juist omdat veel vakantiegangers Eco-Resort gebruiken als hub tussen de verschillende blokken in zou een soepeler check-in beleid een grote verbetering zijn.
- Wassen is extreem duur. Een bevriende familie moest 150$ betalen voor hun vakantie-was… Na een stevige ruzie werd dat uiteindelijk 75$. Wij hoorden dat, en besloten maar helemaal niet te wassen. In het broeierige Suriname zweten wij Nederlanders flink, en alles stonk dan ook aan het eind van de vakantie. Het zou een enorme verbetering zijn als je voor een schappelijk bedrag een keer zou kunnen wassen in Eco-Resort. (Overigens, omdat aan het eind de wasmachine kapot was werd er tijdelijk de mogelijkheid geboden om 2 kg te wassen voor 12.50$. Dat zou wat mij betreft zo kunnen blijven!)
- Het personeel van de receptie was erg procedureel en vaak onvriendelijk. Eenmaal heb ik zelfs gevraagd om de manager te spreken. Die handelde het wel goed af.
- Bij aankomst op Bloemendaal bleek er onduidelijkheid over of wij wel of niet moesten dineren. Dat moesten we wel, maar voor alle zekerheid was er geen diner klaargemaakt (de ingrediënten moeten daarvoor vers worden gekocht, en het eten wordt klaargemaakt door de kok. Begrijpelijk dat ze dat niet voor niets willen doen.) Het Bloemendaal personeel vond het ook heel vervelend en deed er alles aan om ons alsnog te kunnen laten eten. Uiteindelijk hebben we om 21:00 of zo Chinees eten gekregen. Een communicatieprobleempje dat simpel verholpen kan worden denk ik.
- Bij het fietsen hadden wij het geluk dat we vroeg waren, en twee fietsen konden krijgen waar twee fietstassen aan hingen. Daardoor hadden we genoeg plaats om bagage mee te nemen voor 4 dagen/3 nachten. Als we 20 minuten later waren geweest hadden we dat niet gehad en zou ik niet weten hoe we de bagage mee hadden moeten nemen. Ik vraag me af of dat niet al eens misgegaan is?
- Wij kwamen met de fiets terug in Paramaribo op zondag, rond 12:30. Gelukkig checkte ik rond 13:00 tot hoe laat we de fietsen konden inleveren. Dat bleek 14:00 te zijn! Hoewel we de fietsen eigenlijk pas maandag hoefden in te leveren, moesten we ’s maandags al om 8:00 vertrekken naar Pingpe – voor openingstijd van de fietsverhuurder. Wij hadden geluk en hebben voor 14:00 de fietsen kunnen inleveren. Maar als we later terug waren geweest, of gerekend hadden op inleveren tot 17:00, hadden we wel een probleem gehad. Puntje van aandacht voor de coördinatie van deze twee blokken.
OK, dit waren dan die puntjes. Door de hoeveelheid tekst lijkt het misschien veel, maar we zijn echt heel tevreden, hoor! Het enige dat we mensen zouden aanraden anders te doen is waarschijnlijk Ecoresort als hotel in Paramaribo. Voor de rest zouden we iedereen aanraden het zelfde te doen.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben, en nogmaals bedankt voor het mooie programma!
Met vriendelijke groeten,
Klaas Vegter