SIPALIWINI EXPEDITIE
sipaliwini

Tijdens deze tocht waant u zich regelmatig “in the middle of nowhere”

Prijs: vanaf Euro 1.319,00 per persoon

Highlights

• Tocht door Savanne en jungle
  • authentieke indianen cultuur
  • eeuwenoude tekeningen in de grotten van Werephai
  • spectaculair & primitief

Reisinformatie

Sipaliwini
Een bijzondere en avontuurlijke trektocht naar het Sipaliwini gebied door de Amazone jungle en het savanna gebied, langs wilde rivieren en stroomversnellingen en over de heuveltoppen van de Vier Gebroeders. U ontmoet Trio indianen met hun authentieke cultuur en bewondert oude rotstekeningen. Natuurliefhebbers ontdekken hier de zeldzame blauwe pijlgifkikker.

Kwamalasamutu is een van de grotere inheemse dorpen en ligt aan de Sipaliwini rivier. Hier bevinden zich ook de grotten van Werephai. Deze pas ondekte grotten bevatten tienduizend jaar oude rotstekeningen en zijn een bezoek meer dan de moeite waard.

vertrekdagendonderdag
aantal dagen8
min. aantal personen5
vervoervliegtuig en korjaal
accommodatie en voorzieningenhangmattenkampjes
verzorgingvolpension
 activiteitenzie dag tot dag programma

Dag tot dag programma

Dag 1 - Vlucht naar Kwamala

In de ochtend vertrekt u met het vliegtuig vanaf vliegveld Zorg en Hoop bij Paramaribo. Na een prachtige vliegreis over de jungle zo’n twee uur later komt u aan in Kwamala. Na onze intrek te hebben genomen in het traditionele hangmattenkamp aan de oever van de rivier, brengen we een bezoek aan de Granman (Groot opperhoofd der Trio Indianen). Tijdens de dorpswandeling maken we kennis met de verschillende traditionele stammen met hun leefgewoontes.

Dag 2 - Boottocht naar basiskamp

Na het ontbijt maken wij ons klaar voor een indrukwekkende boottocht over de ongerepte Sipaliwinirivier richting Zuidoosten. Tegen de middag bereiken wij het basiskamp voor de overnachting (bivak). Gelegenheid om te vissen, zwemmen of gewoon relaxen en te genieten van de prachtige natuur.

Dag 3 - Tocht naar dorp Sipaliwini

Na het opbreken van ons kamp en een goed ontbijt vervolgen wij onze boottocht naar het Indianendorp Sipaliwini waar wij rond lunchtijd aankomen. In de namiddag hebben we een ontmoeting met de kapitein van dit dorp en met de plaatselijke bevolking. ‘s Avonds gezellig samen zijn in het kamp langs de Sipaliwini rivier waar we zullen overnachten in de bekende hangmatten.

Dag 4 - Wandeling naar top van de Vier Gebroeders

Na het ontbijt vertrekken we richting Mamia in de Sipaliwini savanne, op zoek naar de Dendrobatis Azureus. Deze zeldzame blauwe pijlgifkikker komt alleen in dit gebied van Suriname voor. Hierna maken we een wandeling van ongeveer 1,5 uur naar de top van de Vier Gebroeders, met een prachtig uitzicht over de Sipaliwini savanne en in de verte Brazilië. In de middag keren we terug naar het basiskamp op Mamia waar wij zullen overnachten.

Dag 5 - Boswandeling

We varen met de boot terug naar Sipaliwini waar we na een korte pauze een boswandeling maken die ons voert naar de plek waar de zeldzame Rotshaanjes (Cock of the Rock) te vinden zijn. Deze vogels zijn getooid met een zeer opvallend verenkleed. In de middag gaan we pijl en boog schieten en zwemmen in de rivier. De avond kan op verzoek aangevuld worden met een culturele show met zang en dan van een lokale groep.

Dag 6 - Boottocht door de stroomversnellingen naar basiskamp

Na het ontbijt maken we ons klaar voor een avontuurlijke tocht over de vele stroomversnellingen naar het basiskamp voor de overnachting. ‘s Avonds kunnen we genieten van een prachtige sterrenhemel en vele natuurgeluiden uit het regenwoud van o.a kikkers en brulapen. Ook maken we een nachtelijke vaartocht  voor het spotten van kaaimannen, kikkers en slangen.

Dag 7 - Werephai grotten

Vandaag staan de grotten van Werephai met de rotstekeningen op het programma. Deze rotstekeningen zijn in 2001 ontdekt en zijn tussen de 5000 en 10000 jaar oud. We bereiken de grotten na een prachtige boswandeling.
Na een korte stop op Iwanasamu varen we naar Kwamalasamutu voor de laatste overnachting. In de middag kunt u indien gewenst een bezoek brengen aan de Sjamaan (medicijnman) of naar het vrouwencentrum voor het kopen van souvenirs.

Dag 8 - Vlucht naar Paramaribo

In de ochtend kunnen we nog wat relaxen en rondwandelen. In de middag terugreis naar Zorg en Hoop per junglevliegtuig. Einde van een unieke expeditie.

Accommodatie

EENVOUDIGE HANGMATTENKAMPJES

Voorzieningen en faciliteiten

• Hangmattenkamp: hangmatten met klamboes
  • Sanitaire voorzieningen: zeer eenvoudig tot afwezig, baden in de rivier